دانستنی های صنعت چسب

روغن گیربکس چیست ؟

روغن گیربکس چیست

 

یکی از روغن های مهم در روانکاوی قطعات خودرو می باشد که مانع از اصطکاک قطعات می شود و زمان تعویض روغن گیربکس دستی با اتوماتیک متفاوت است به همین منظور ما در این مقاله به بررسی روغن گیربکس چیست می پردازیم .

بررسی روغن گیربکس

در مورد موضوع روغن گیربکس چیست باید گفت که این روغن را در گیربکس و دیفرانسیل خودرو استفاده می کنند و دارای موادی است که از چرخ دنده ها محافظت می کند . این روغن ها بر اساس شاخص API  شناخته می شوند که روغن موتور گیربکس دستی و اتوماتیک با هم تفاوت دارند.

روغن ATF برای جعبه دنده اتوماتیک است و روغن MTF برای گیربکس دستی است که به آن روغن واسکازین می گویند. به همین منظور شما می توانید برای خرید این روغن ها به سایت شرکت چسب ایران مراجعه و یا به صورت آنلاین با کارشناسان شرکت چسب ایران ارتباط برقرار کنید.

زمان تعویض روغن گیربکس دستی

در باره موضوع روغن گیربکس چیست باید زمان تعویض این روغن ها را در نظر گرفت . در گیربکس دستی زمانی که از خودرو استفاده می شود روغن گیربکس دچار آلودگی می شود و کیفیت و حالت طبیعی خود را از دست می دهد و به مرور زمان باعث فرسایش دنده و یاتاقان می شود و هر ۵۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر باید روغن را تعویض کرد و زمانی که شرایط سخت باشد باید به ۳۰ هزار کیلومتر که رسید روغن را تعویض کنید.

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

در گیربکس اتوماتیک حرارت بیشتری ایجاد می شود و همین افزایش دما و حرارت باعث کم شدن کیفیت روغن می شود و فرسودگی قطعات داخلی گیربکس را هم به همراه دارد و باید به زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک دقت کرد که از هر ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار کیلومتر باید روغن تعویض شود و حتی اگر زودتر هم باشد مشکلی ندارد.

به چه دلایلی روغن گیربکس باید تعویض شود؟

روغن موتور گیربکس چیست روغنی است که تعویض به موقع آن بسیار ضروری است و یکی از دلایل تعویض روغن گیربکس دستی این است که اگر دچار آلودگی و گرد و غبار شود باعث استهلاک قطعات می شود.

از دلایل دیگر اصطکاک قطعات باعث می شود که ذرات کوچک فلزی وارد گیربکس شوند و طول عمر گیربکس کاهش پیدا می کند.

در گیربکس اتوماتیک به دلیل حرارت بالا کیفیت روغن از دست می رود و درست عمل نمی کند و آلوده می شود که این آلودگی باعث اختلال در عملکرد گیربکس و قطعات آن می شود.

نکات مهم در باره روغن گیربکس چیست؟

یکی از نکات بسیار مهم در مورد روغن گیربکس چیست این است که این روغن یکی از مواردی است که باید در سرویس های دوره ای حتما تعویض شود و اگر کم شود تعویض دنده به خوبی انجام نمی شود و این روغن تبخیر نمی شود و اگر کم شود باید به دنبال نشتی آن باشید و معمولا آسیب دیدن به گیربکس سر و صدای خاصی ندارد و تنها راه حل مشکل آن تعویض دوره ای روغن می باشد.

نحوه سنجش سطح روغن گیربکس

با یک آزمایش ساده شما می توانید متوجه شوید که آیا گیربکس به اندازه کافی روغن دارد یا خیر .

ابتدا خودرو را روشن کنید و چند دقیقه صبر کنید و گیج روغن گیربکس را بیرون بیاورید و گیج را با دستمال پاک و تمیز کنید و دوباره گیج را سر جای خود بگذارید و دوباره آن را بیرون بیاورید خط روغن روی گیج را بررسی کنید و ببینید که آیا روغن کم شده است یا نه .

اگر روغن کم شده باید به آن روغن گیربکس اضافه کنید ولی اگر کیفیت و رنگ روغن عوض شده و به رنگ قهوه ای تیره تبدیل شده باید آن را تعویض کنید .

خرید روغن گیربکس

برای خرید روغن گیربکس شما باید اطلاعات کافی در باره این روغن ها و تولید کنندگان آن داشته باشید به همین منظور شما می توانید به سایت شرکت مجتمع چسب ایران مراجعه و نحوه خرید این محصولات را مشاهده نمایید.

سخن پایانی

روغن گیربکس چیست را بررسی کردیم و تعویض آن باعث ماندگاری قطعات خودرو و عمر گیربکس می شود و از آسیب رساندن به چرخ دنده جلوگیری می کند به همین منظور شما می توانید با شرکت مجتمع چسب ایران ارتباط و از نحوه سفارش این محصولات اطلاع حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *