دانستنی های صنعت چسب

طبقه بندی چسب ها

طبقه بندی چسب ها

چسب ها دارای طبقه بندی های مختلفی هستند که بیشترین طبقه بندی در مورد مواد تشکیل دهنده آنها می باشد که این مواد می توانند مصنوعی و یا طبیعی باشند به همین منظور ما در این مقاله به بررسی طبقه بندی چسب ها می پردازیم.

اساس طبقه بندی چسب ها

طبقه بندی چسب ها بر اساس چسب های مصنوعی و طبیعی می باشد که بر پایه عملکرد ، شکل فیزیکی و ظاهری ، ترکیبات شیمیایی مواد اولیه ، قیمت ، حالت استفاده و کاربرد و غیره طبقه بندی می شوند.

عملکرد

طبقه بندی چسب ها بر اساس عملکرد آنها به صورت چسب های ساختاری و غیرساختاری می باشد . چسب های ساختاری شامل چسب های هستند که استحکام برشی آنها از psi1000  بیشتر است و مقاومت در برابر محیط دارند و بدون اینکه تغییر در شکل ظاهری آنها باشد ساختار را در کنار هم نگه می دارد و طول عمر بالایی دارند.

چسب های غیرساختاری برای متصل کردن مواد سبک استفاده می شود و به مرور زمان ساختار خود را از دست می دهند و بیشتر برای اتصال موقت دو تکه مواد استفاده می شوند که شامل چسب های حساس به فشار ، چسب های ذوبی و چسب های با حلال آب می باشد که دارای استحکام برشی پایین ، خزش بالا و مقاومت شیمیایی پایین دارند .

ترکیب شیمیایی

طبقه بندی چسب ها بر اساس ترکیب شیمیایی هم می باشد که شامل چسب های ترموست ، ترموپلاست ، الاستومری و غیره است که در این طبقه بندی اپوکسی ، یوریتالی ، نئوپرنی ، سیانواکریلاتی وجود دارد.

چسب های ترموست

یکی دیگر از چسب ها چسب های ترموست است که با حرارت دادن ذوب نمی شوند و در هنگام عمل آوری یک سری پیوندهای عرضی در ساختار پلیمری آنها به وجود می آید و مواد ترموست یک مواد نامحلول هستند و قابلیت ذوب شدن را ندارند و با حرارت دهی و رسیدن به دمای مشخص تخریب می شوند که چسب های اپوکسی و یوریتانی از نوع چسب های ترموست هستند که این چسب ها به صورت تک جزیی و دو جزیی  به فروش می رسد. برای خرید این نوع چسب ها شما می توانید با کارشناسان شرکت مجتمع چسب ایران ارتباط برقرار کنید تا شما را راهنمایی کنند.

چسب ترموپلاست

یکی دیگر از  چسب ها چسب ترموپلاست است که از بهترین نوع چسب ها می باشد که احتیاج به حرارت دهی و عمل آوری ندارد و این پلیمر با حرارت ذوب می شود و همچنین در حلال حل می شود و در داخل آب می تواند پراکنده شود و از بین برود . این چسب ها به وسیله تبخیر آب و متراکم شدن رزین ها یک لایه سخت را به وجود می آورند و خاصیت پوشانندگی خوبی دارند و دارای استحکام برشی و کششی می باشند و این چسب ها مقاومت بالایی در برابر حلال ها و مواد شیمیایی ندارند.

چسب الاستومری

چسب الاستومری هم جزو یکی از انواع  چسب ها است که بر اساس پلیمرهای الاستومری مصنوعی و طبیعی تولید می شوند و این چسب ها مقاومت کششی و فشاری بالایی دارند و همچنین جذب انرژی بالایی دارند و این چسب ها می توانند ترموپلاست و یا ترموست هم باشند. خاصیت ویسکوزیته و تافنس بالایی دارند و برای آب بندی ، ضربه گیر و عایق صدا نیز کاربرد دارند و در ساختمان سازی از این نوع چسب استفاده می کنند.

چسب های هیبریدی

یکی دیگر از انواع چسب ها چسب های هیبریدی است که از مخلوط کردن ترموست و ترموپلاست و یا رزین الاستومری تولید می شوند و باعث یک سری ویژگی های خاص مانند ارتجاعی بودن و تافنس بودن را دارند . این چسب ها دارای استحکام ضربه ، برشی ، پوسته ای شدن بالایی را دارا هستند و در برابر دماهای بالا مقاوم و انعطاف پذیر هستند.

خرید انواع چسب ها و قیمت آنها

برای خرید انواع چسب ها و  طبقه بندی آنها اطلاع از قیمت این نوع چسب ها  شما می توانید به سایت شرکت مجتمع چسب ایران مراجعه و نحوه خرید و قیمت این چسب ها را مشاهده نمایید.

سخن پایانی

طبقه بندی چسب ها بسیار گسترده است و هر کدام دارای مزایا و کاربردهای خاص خود در صنعت هستند و به همین منظور شما می توانید با شرکت مجتمع چسب ایران ارتباط و از نحوه سفارش چسب ها اطلاع حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *