دانستنی های صنعت چسب

انواع صحافی و بسته بندی کتاب

انواع صحافی و بسته بندی کتاب

صحافی کتاب باعث استحکام و زیبایی کتاب می شود و مهمترین قسمت این است که چه نوع صحافی انجام دهیم و انواع صحافی به تعداد صفحات ، بودجه و میزان استفاده از کتاب بستگی دارد به همین منظور ما در این مقاله به بررسی انواع صحافی و بسته بندی کتاب می پردازیم.

مهمترین و رایج ترین نوع صحافی

انواع صحافی و بسته بندی کتاب به چند روش انجام می گیرد که بهترین و رایج ترین آن صحافی چسب گرم ، صحافی چسب و دوخت ، صحافی جلد سخت ، صحافی کامل ، صحافی سیمی یا فنری ، صحافی دوخت تمام اتوماتیک ، صحافی دوخت عطف با مفتول می باشد که هر کدام از این نوع صحافی ها مزایا و ویژگی های دارد که با توجه به نوع محصول و کاربرد آن استفاده می شود.

صحافی چسب گرم

یکی از انواع صحافی و بسته بندی کتاب صحافی چسب گرم است که در این نوع صحافی از چسب جامد پلی وینیل استات استفاده می کنند و با حرارت دادن به شکل جامد تبدیل می شود و خیلی سریع خشک می شود . از مزایای این نوع صحافی ظاهری زیبا و ماندگاری و دوام طولانی آن است و بعد از صحافی می توان ورق ها را اضافه یا کم کرد و جلد آن زرکوب یا طلا کوب می شود و به راحتی برگه ها دسته بندی می شود و ورق ها دارای استحکام بالایی هستند.

صحافی کامل

یکی دیگر از انواع صحافی و بسته بندی کتاب صحافی کامل است که در این روش کاغذها دسته دسته تا می شوند و بعد آنها را روی هم قرار می دهند و در محل اتصال کمی چسب می ریزند و بعد جلد را می چسبانند . این روش برای سالنامه ها ، مجلات قطور ، کتاب های با جلد کاغذی ، کاتولوگ های بزرگ  استفاده می شود که این صحافی از رایج ترین نوع صحافی است .

صحافی سیمی ( فنری )

صحافی سیمی یا فنری یکی دیگر از انواع صحافی و بسته بندی کتاب است که در این نوع صحافی حلقه های سیم از سوراخ پانچ عبور می کند و یکی از مزایای این نوع صحافی امکان بازشدن  کتاب می باشد و می توان صحافی را طوری انجام داد که فنرها از بیرون دیده نشوند و این مدل صحافی بسیار زیبا است و برای کتاب های آشپزی ، کتاب های راهنمای سفر و غیره از این نوع صحافی استفاده می شود و این نوع صحافی برای کتاب های با قطر ۵ سانتی متر می باشد.

شانه پلاستیکی

یکی از انواع صحافی و بسته بندی کتاب شانه پلاستیکی است که بسیار مقرون به صرفه است و به راحتی و سادگی در دسترس می باشد و یکی از مزایای این نوع صحافی کپی گرفتن و یا اضافه کردن یا کم کردن ورق ها می باشد که به راحتی باز و بسته می شوند ولی این نوع صحافی دوام زیادی ندارد و دندانه های آن پلاستیکی است و ممکن است که بشکند.

صحافی جلد سخت

صحافی جلد سخت یک نوع صحافی است که جلد آن بسیار ضخیم می باشد و کتاب دوام بیشتری دارد که این نوع صحافی برای کتاب های نفیس می باشد و معمولا فرهنگ لغات و کتاب های قدیمی از این روش استفاده می کنند.

دوخت تمام اتوماتیک

این نوع صحافی مناسب جلد نرم می باشد و ورق ها را می توان به راحتی با جلد کتاب منگنه کرد و از این روش از جلدهای طراحی شده وحاشیه دار می توان استفاده کرد.

دوخت عطف با مفتول

یکی دیگر از انواع صحافی و بسته بندی کتاب دوخت عطف با مفتول است که در این روش صحافی دندانه های فلزی از داخل اتصال و وارد یک سری سوراخ روی حاشیه می شوند و بعد چفت می شوند و یک حلقه کامل ایجاد می کنند و زمانی که آن را باز می کنید به حالت مسطح است و طرحها در یک ردیف قرار می گیرند که این روش بیشتر برای مجلات و کتاب های با صفحات کم مناسب است.

سخن پایانی

انواع صحافی و بسته بندی کتاب هر کدام مزایا و ویژگی های خاص خود را دارد و نیازهای ما را بر طرف می کند  و به راحتی می توان کتاب ها را نو و تمیز کرد به همین منظور شما می توانید با شرکت چسب ایران ارتباط و از نحوه سفارش این محصولات اطلاع حاصل کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *